Een virtuele tour als marketingtool, hoezo ?

Net zoals een website of social media kanaal wordt ingezet als belangrijk communicatiemiddel en marketingtool, kan ook een virtuele tour beschouwd worden als een krachtig middel om online aanwezig te zijn.  Maar om te beginnen, wat is een virtuele tour eigenlijk ?

Een virtuele rondleiding, virtuele tour of virtueel bezoek zijn in wezen allemaal hetzelfde. In essentie is het een verzameling punten of plaatsen binnen één of meerdere locaties. Elk punt wordt daarbij in alle mogelijke richtingen digitaal vastgelegd met bepaalde technieken. Doorgaans gebeurt dit met klassieke fotografische technieken, maar er zijn ook alternatieven mogelijk zoals laserscanning.

Het digitaal vastgelegde materiaal dient vervolgens nog verwerkt te worden tot een zogenaamde virtuele rondleiding. Daarbij zal een bezoeker in staat zijn om elk individueel vastgelegd punt te gaan bekijken in alle mogelijke richtingen, 360 graden rondom rond.

Omdat de bezoeker volledig rond, boven en onder kan kijken, biedt dit een zeer rijke visuele ervaring, meer nog dan een klassieke foto waarbij de beeldhoek beperkt en vastgelegd is.

Hét meest bekende voorbeeld hiervan is Google Street View, waarbij ontelbare punten in het straatbeeld zijn vastgelegd. Een gebruiker kan deze vervolgens bekijken vanuit de browser of mobiele applicatie. Op identieke wijze kan u dus ook uw eigen bedrijfsgebouw of eender welke fysieke plaats laten digitaliseren en online toegankelijk maken.

 

Heb ik een virtual reality bril nodig om een virtuele tour te bekijken ?

Neen, doorgaans niet voor een standaard 2D virtuele tour. Er bestaan ook uitvoeringen in 3D waarbij je dieptezicht kunt ervaren. Voor deze 3D uitvoering is wel een VR bril vereist. De meest voorkomende vorm is echter de 2D uitvoering, zonder dieptezicht. Deze standaard variant kan je bekijken op zowel PC (of MAC), tablet, smartphone én VR bril.

 

Hoe kan een virtuele tour ingezet worden als marketingtool bij de online promotie van mijn bedrijf ?

Virtuele rondleidingen bieden uw online bezoekers de gelegenheid om uw bedrijf virtueel te bezoeken. Dit betekent dat ze zonder fysiek aanwezig te zijn, toch een indruk kunnen krijgen van uw bedrijf. Zoals de aloude uitdrukking zegt: “een beeld zegt meer dan woorden”. In een virtuele rondleiding worden er zelfs beelden gepresenteerd die in alle richtingen te bekijken zijn. Kortom, beelden die nog veel meer betekenis en inhoud geven aan de boodschap die je wil overbrengen.

Bovendien kan de virtuele tour verrijkt worden met allerlei extra informatie. Denk daarbij aan foto/video materiaal, infoteksten, (PDF) info brochures, links naar websites/webshop enz.

Last but not least is een virtuele rondleiding steeds toegankelijk voor bezoekers, 24u/24u, 7 dagen op 7. Kortom, bezoekers kunnen ten allen tijde een virtueel kijkje komen nemen en zijn daarbij niet beperkt door externe factoren zoals openingsuren, beschikbaarheid, bereikbaarheid etc.

 

Conclusie

Een virtuele rondleiding is écht een ondersteunend middel om uw bedrijf online te promoten. Daarbij kunnen bezoekers een eerste maar zeer visuele indruk krijgen van waar jouw bedrijf voor staat. Bovendien kan je de rondleiding interactief laten maken of integreren met je website of webshop. Daardoor vergroot je zo de kans voor jouw bezoekers dat zij onder de indruk raken van wat jij hen te bieden hebt.

Meer weten over onze diverse mogelijkheden voor virtual tours ? Bekijk dan snel even onze pagina met uitgebreide informatie over onze oplossingen en opties.

Comments are closed.